Att tänka på

Ska du sälja din bostadsrätt? Här finner du några saker som är viktiga att tänka på. Separata undermenyer finns för mäklare resp. köpare.

 

Information till säljare

  • Säg upp/flytta individuella avtal: 
    • uppvärmning (gasol levereras av Primgaz),
    • hushållsel (E.ON är nätägare, elleverantör kan vara annan då du väljer detta själv),
    • renhållning (MERAB) samt,
    • meddela ägarbyte och avläst mätarställning direkt till MittSkåne Vatten; 
       
  • Du har upplysningsplikt och ska förmedla det som är känt om lägenhet och förening, samt lämna ut t.ex. protokoll från Anticimex senaste besiktning (2019);
     
  • Du ansvar för betalning av månadsavgift för bostadsrätten kvarstår till dess nytt avtal (ägare) registrerats hos SBC;
     
  • Lämna din bomnyckel och andra till föreningen hörande nycklar till köparen, styrelsen uppdaterar nyckelregister;
     
  • Fiber, TV och IP-telefoni: Kontakta Telias kundtjänst om du som säljare har fast telefon och vill koppla ur ett fast telefonnummer. Telefoni ingår i föreningens gemensamma fiberavtal. Om du som säljare har beställt egna tjänster via Telia, till exempel snabbare bredband eller fler TV-kanaler, måste du säga upp dessa inför flytten enligt det tilläggsavtal du har med Telia. Fiberanslutningen tillhör föreningen och kan inte sägas upp. All utrustning i form av instruktionsböcker, kablar, router, tv-box inkl kontroll måste lämnas kvar.

Senast uppdaterad 2022-04-24