Att tänka på
Ska du sälja din bostadsrätt? Här finner du några saker som är viktiga att tänka på. Separata undermenyer finns för mäklare resp. köpare.
Information till säljare
- Säg upp/flytta individuella avtal:
- uppvärmning (gasol levereras av Primgaz),
- hushållsel (E.ON är nätägare, elleverantör kan vara annan då du väljer detta själv),
- renhållning (MERAB) samt,
- meddela ägarbyte och avläst mätarställning direkt till MittSkåne Vatten;
- Du har upplysningsplikt och ska förmedla det som är känt om lägenhet och förening, samt lämna ut t.ex. protokoll från Anticimex senaste besiktning (2019);
- Du ansvar för betalning av månadsavgift för bostadsrätten kvarstår till dess nytt avtal (ägare) registrerats hos SBC;
- Lämna din bomnyckel och andra till föreningen hörande nycklar till köparen, styrelsen uppdaterar nyckelregister;
- Fiber, TV och IP-telefoni: Kontakta Telias kundtjänst om du som säljare har fast telefon och vill koppla ur ett fast telefonnummer. Telefoni ingår i föreningens gemensamma fiberavtal. Om du som säljare har beställt egna tjänster via Telia, till exempel snabbare bredband eller fler TV-kanaler, måste du säga upp dessa inför flytten enligt det tilläggsavtal du har med Telia. Fiberanslutningen tillhör föreningen och kan inte sägas upp. All utrustning i form av instruktionsböcker, kablar, router, tv-box inkl kontroll måste lämnas kvar.
Senast uppdaterad 2022-04-24